Zaří 2003 Ta naše věda a kultura česká, ta je tak milá a hezkáRoss HedvíčekVyšli jsme z Macaroni Grillu, sedli do auta a zamířil jsem po Daniels Road na letiště. Bylo jasné, že Tonymu to Česko pořád vrtalo hlavou: "No a co kultura v Česku? Literatura? Hudba? Věda? Umění? Jak to tam teď vypadá?“ ptal se mě člověk, který v Česku dosud nebyl. "No to je taky hrůza! Něco tak depresivně represivního by nedokázal vymyslet ani Dostojevskij! České země měly období asi tak stopadesáti let, zhruba od roku 1800, kdy existovala místně identifikovatelná kultura, ať už v literatuře, výtvarných uměních či hudbě, ovšem pak přišel rok 1948, kdy byl komunistický puč, komunistická Machtübernahme, a česká kultura v podstatě přestala existovat." "No to nemyslíš vážně? Jak mohla přestat existovat?" Musel jsem zastavit na semaforech u Bell Tower. "No přestala. Jak nás učili v základní škole 'Inter arma silent musae'. A to nemusí být zrovna válka, umění umírá ve všech totalitních režimech a naopak vzkvétá ve svobodných a civilizovaných zemích. To bylo stejně jak v Československu, tak třeba v rudé Čině nebo v CCCP!" "To snad není možné, já znám řadu Číňanů, Rusů a možná si vzpomenu i na nějakého Čecha, kteří jsou věkové pod sedmdesát a jsou to vynikající umělci. Eh?" zkoušel Tony hrát ďáblova advokáta. "Ano, jistě - ale žádný z nich umělecký netvoří v zemi svého dávného původu - všichni co se chtěli, či mohli nějak umělecký projevit, museli že svých původních zemí jednoduše utéci jako já, poněvadž si tam nemohli ani písknout, nechtěli-li pískat kudlu! Podívej se na všechny ty teoreticky 'ruské' klavíristy, houslisty a cellisty a jiné Rostropoviče - všichni žijí mimo Rusko a ČeskoZlodějsko. A když ještě náhodou napsali něco v době, kdy byli ve svých původních zemích, jako Kundera v Československu, Solženicyn nebo Pasternak v Rusku, tak to bylo depresivní jako důchod českých důchodců! A Pasternaka stejně donutili k sebevraždě, za to, že mu něco vyšlo na Západě. Myslím, že to byla odměna a trest za Doktora Živaga." "A co ten Kundera? Ten byl Čech, ne? Ten film jsem viděl, nějak jsem to nechápal...," napadlo ho jedno známé jméno. "Protože to byla absolutní kokotina! Kundera je takový TYPICKY český umělec. Byl členem komunistické strany celkem třikrát, dvakrát ho vyhodili, ale vstoupil tam ještě i potřetí. Až do svých téměř padesáti let žil v Československu a podobně jako Pavka Kohout a Milan Uhde i on psal oslavné básně na komunismus, který dovoloval psát jim, ale ne jiným. A pak se s laskavým svolením československých komunistů odstěhoval do tehdy nejkomunističtější země Západu, do Francie, kde předstírá, že je svobodný autor, který svobodné tvoří, zatímco tvoří z mentálního kufru svých rudě psích reflexů nacvičených v ČSSR (viz O psech a psohlavcích). Tony si najednou vzpomněl: "Moje přítelkyně má ráda taky básně a nedávno mi říkala, že zrovna čte Miroslava Holuba v překladu. O něm nic nevíš?". "Jo, vím, že se narodil 13. září 1923 v Plzni (stejně jako Zlatý slavík, Mistr Karel Gott) a je v Cibulkové seznamu www.cibulka.com registru svazků jako agent "Rosťa" v nejtěžší kategorii spolupracovníků s rudým eStBlishmentem. Bylo jich přes 160 000 v zemí s 15 milióny duší, to je jeden kolaborant s StB na 100 občanů včetně starců, kojenců a dítek školou (ne)povinných, čili asi tak jeden kolaborant na 50 nepřestárlých dospělých. On je to podobný příběh jako s Kunderou - pokud někdo chtěl oficiálně publikovat, tak musel být členem KSČ a nebo, když byl třeba lidovec nebo nestraník, tak byl spolupracovníkem StB. Kdo nekolaboroval s bolševiky si ani nepípl či neškrábl. Jo a řekni té tvoji, že má neštěstí, že čte Holubovy básně v překladu, protože řada těch přeložených byla ideologicky upravena pro export. Jeho báseň 'Úvaha o chrličích' byla úplně přepsána do ideologicky nezávadné 'Brief reflection on gargoyles'. Musel to přepisovat sám Holub, protože jeho překladatelka Dana Hábová by takovou total(it)ní sebecenzurní ,přetvorbu´ umělecky asi nezvládla." Tony už měl oči navrch hlavy: "No nazdar, to je ale pěknej národ! Ale Václav Havel to byla velká kultura, ne?" "Podle západního tisku ano, ale přestože na Račanech vlaje 'Pravda vítězí', tak tam pravda a láska zřejmě nezvítězila nad lží a nenávistí, takže je to asi trochu jinak. Věřil bys tomu, že ty nejlepší projevy mu údajně psal Zdeněk Neubauer, kámoš Vaškova bráchy Ivana? No a z toho Zdeňka udělali profesora na Karlově univerzitě, kde pak zaměstnal na svojí katedře coby vysokoškolskou učitelku svoji sestru Kamilu, provdanou Bendovou. No to víte, kvalifikaci na to měla, její matka chodila na gympl poblíž Paříže, a ona si studovala v době, kdy slušní lidé trávili mládí sbíráním mandelinky bramborový, pomocnice Trumanovy, a doktorskou práci si klíďopíďo dělala u chartisty Vopěnky v době temna v roce 1973, aby tím obohatila českou vědu. Václav Benda, s diplomkou pod vedením Ivana Havla, byl křesťanský chartista, po Velkém listopadu pověřený vedením Úřadu pro vyšetřování zločinů komunismu a za řadu let jeho šéfování se nevyšetřil snad ani jeden případ tak, aby rudý zločinec skončil v železech. A teď nám zrovna po delším zaslouženém odpočinku klidně zesnul soudruh Grebeníček starší, mučitel politických vězňů, kterého se nepodařilo dostat před soud ani za posledních 14 let, vlastně za 50 let. Budiž mu česká země těžká." Tony: "Pro mne jako motivačního psychologa jsou ty příbuzensko-profesní vztahy mezi chartisty neuvěřitelně zajímavé, připomíná mi to totiž kmenové struktury v Nigérii a Turkmenistánu". "Jistě. Vaškův brácha Ivan si udělal PhD v Berkeley, v Kalifornii, v létech 1969-1971 a Zdeněk Neubauer si mezi 1967-1970 pro změnu zařídil studijně-pracovní dlouhodobý pobyt v laboratoří pro biofyziků v Neapoli, neboť má rád řecko-římskou kulturu a jazyky a koupání pod Vesuvem. Ivan se Zdeňkem později dostali příležitost v národním podniku Meta se duševně rozvinout jako programátoři, ale považovali to pod svoji akademicko-filozofickou úroveň. Ivan se Zdeňkem totiž berou vážně tak zvanou New Age pseudo-science (= pavědu Nového věku), což byla rádoby (pa)věda na Západě populární v letech sedmdesátých minulého století. Ivan byl a je dosud šéfredaktorem časopisu Vesmír (kdysi za 7 Kčs, dnes za 70+ Kč) a píše do něj úvodníčky. No a Zdeněk tam psával eseje. Nic proti svobodě slova, ale když se New Age eseje vydávají za vědu a vyučuje se podle toho i na univerzitě, tak to je na pováženou, to je třeba zazvonit klíči a takovým New Age rádoby vědátorům odzvonit, než pokurví další generaci potenciálně krásné mladé české inteligence, která od roku 1939 nestála za nic, a je mi z ní nanic. Chudák Karel IV, zakladatel Karlovy univerzity, se jistě v hrobě obrací. A až si tohle downloaduje (= stáhne) pomocí morfologických polí, tak jistě vstane z mrtvých a udělá s těmi šamanisty to, co dělal se svými ženami, když se mu omrzely: odloží je do hladomorny, aby byl zase pořádek v domácnosti." Tony: "To máš pravdu, ti New Ageisti napáchali už s těmi morfologickými poli škod na lidech a materiálu až do aleluja, zaplať pánbůh že to tady u nás doma v USA máme dávno za námi." "To myslíš doslova ty škody na lidech a materiálu?", začal jsem se divit pro změnu já. Tony: "Jo, doslova. Od vědovíry v morfologická pole je jen krůček k zdravotní péči založené na ortomolekulární telepatii, zatímco Západ přechází na medicínu založenou na nukleárně magnetické rezonanci. To se ti profesoři v Česku od nás nepoučí? To musí začít zase od nuly a opakovat všechny chyby celého světa počínaje šamanismem svých praotců, stepních Slovanů?" Teď už mi to bylo jasné: "Zřejmě ano, Češi jsou nadání dialektickou schopností být mistry úhybných manévrů a současné být hrdí na svou svéhlavost. To se hned tak ve světě nevidí. Když si vzpomenu, že profesor Zdeněk Neubauer se v českém 'Kdo je kdo' hrdě hlásí coby obdivovatel Carlose Castanedy, který si bohapustě vymyslel osobu indiánského šamana Don Juana a prezentoval jeho "přírodní vedení" světu jako antropologii, a Zdeněk mu to sežral i s navijákem, tak mne jímá mdlo. Kdyby to byl jen jeden omyl šlápnutí do pavědy, ale ona je to celá řada slastných omylů. Zdeněk a Ivan berou vážně i takového Ruperta Sheldrakea s jeho morfologickými poli! To snad mohou jen úplní voli! Nestojí to za hřích to tu více rozmazávat a šlapat do toho. A za jeho novověkové esejování byla Neubauerovi udělena cena Vize 97 od Velkého Vaška a Dášenky, vejborem jehož členem (ne-li předsedou) je Ivan a i Zdeněk byl či je sám členem. Co myslíš Tony, nedáme si vzájemně taky nějaké ceny? Povelkolistopadový chartistický rektor Karlovy univerzity Palouš taky udělil cenu jejich kámošovi Zdeňkovi Kratochvílovi (nar. 30.10.1952), který kromě toho, že je filozof a teolog, je taky v Cibulkově seznamu registru svazků (viz www.cibulka.com ) a zároveň pracuje u Neubauera na katedře. A v tuhle chvíli už převzal vedení katedry veliký psavec Stanislav Komárek, který píše snad i po zdech. Standa není špatnej kluk díky tomu, že žil dlouhou dobu v Rakousku, takže na rozdíl od českých pseudointelektuálských aboriginálů získal jistý nadhled, ale pobytem v Česku ho kvapem ztrácí. Stačí si přečíst, co psal dříve a co nyní. Hey, clean up your act, Stan!" Tony: "Takže voní se ti chartisti navzájem nejen zaměstnávají, ale udělují si i doktorské a profesorské tituly a navíc se ještě i navzájem vyznamenávají za šamanismus! To tam máte ale pěknej mrdník v podhradí ! A nedivil bych se kdyby tam vzkvétal i cargo cult jako u Papuánců." "Ale vzkvétá, co jsi asi čekal?", pravil jsem pochmurně, "Čerstvý vítr ze staromladých rudých prdelí? Kdyby žil Bill Shakespeare, napsal by o tom hru 'Tragikomedie na hradě pražském a v podhradí'. Jistě, že existovali vynikající čeští umělci jako sochaři a malíři Jiří Kolář, Roman Kames, George Mathissen, Jan Koblasa, Vladimír Škoda - ovšem jsou známí pouze v zahraničí, nikoli v zemi svého původu. Spisovatele a básníci jako Ivan Blatný, Ivan Diviš, Iva Pekárková, Ivan Špaček, Jan Novák a George Vaněk taky tvořili v zahraničí. I jména, která by si Češi tak rádi přivlastnili, jako spisovatel Josef Škvorecký a nebo herec George Voskovec - oba vytvořili většinu svého díla mimo území jejich původní vlasti. Nebo výtvarný umělec Luboš Martínek v Paříži, který přesně zdůvodnil proč odešel: 'Nechtěl jsem umřít jako blbec!' Důvod je pořád stejný - v zemích s totalitním režimem nevzniká žádné umění, nanejvýš tak imitační sádrování a flikování pomoci gumiček od zavařovaček a podobně. U českých umělců se tomu říká zlaté české ručičky a u českých umělkyň zlaté české nožičky, nebo taky zlatá česká prdelka. A to je i důvod proč dosud žádné umění nezačalo vznikat ani v dnešní, údajně demokratické České republice, lépe charakterizované jako demografické ČeskoZlodějsko po piratizaci pod vedením Velkého Transformátora a Velkého Vaška. Společnost pořád není svobodná, ti stejní komunisté jakkoli překabátění jsou stále u moci a na vědě a umění se to pochopitelně odráží. A obyvatelstvo stále kojí svou potřebu umění buď ve zpiratizovaném pohostinství (vy)vlastněném nižšími exkádry StB, a nebo u prsu mistryň & mistrů kryptorudé propagandy jako Helenky Vondráčkové, Zlatého slavíka Karla Gotta a tak dále. Pokud mládež potřebuje nějaké mladší pseudokulturní vzory, tak se buď obrací na údajně americké skupiny (o kterých v Americe snad nikdo neslyšel) jako Dying Fetus a nebo české skupiny jako Divokej Bill. Zatím poslední hit skupiny Divokej Bill zní "Padají bomby na Bagdád... americký blbečci házej bomby na Bagdád, jestli budem mlčet, budou je házet na nás...". A tomu prosím říkají Pražské jaro! Letos je třicáté páté výročí ČSSRského pokusu zachránit komunismus jako systém. Zaplať pánbůh, že se to tehdy nepodařilo renovovat! A to 'blbečkování' mi nezní jako umělecká svoboda projevu, ale jako pouliční rudá propaganda s pěnou u huby, ve stylu Marie Pujmanové, která žádala smrt pro politické vězně slovy ,Psovi psí smrt!´ a dělnická třída hajlovala: ,Žádáme nejvyšší tresty!´ Dnes už jsou komunističtí paskvilotvůrci jako Pujmanová nebo Nezval už po smrti a tak nastupuje nová generace oblbovačů mas - jako je 'Divokej Bill'. A když jsou tak protiameričtí, pak stejně nechápu, proč se tak divoce americky pojmenovali "Divokej Bill" - možná by bylo výstižnější je pojmenovat "Ochočenej Serjoža", "Rozdivočenej Švejk" nebo "Hudební skupinka exSoudružky Kantůrkové, vedoucí odboru kultury"? "A co takhle četba pro mládež? Jako psycholog vím, že nejen kvalita osobnosti, ale i dobrá pověst autora je rozhodujícím faktorem při tvorbě charakteru osobnosti mladého člověka", řekl Tony ustaraně. "Ani se neptej, i ten junácko-skautský autor, co tak krásné psával o 'skvostných hoších od Bobří řeky,' Jaroslav Foglar je v Cibulkových seznamech registru svazků. Našel jsem tam i svou první lásku. Jo, a ještě mne napadá, že když za totality sem tam vyšla nějaká ta vzácná filozofická kniha předního vědce Západu, jako na příklad Norberta Wienera - otce kybernetiky - tak ti čeští rádobyfilozofové z ČSAV (= Akademija vjet) ho poplivali v předmluvě a v doslovu. Dneska za to oslavují sami sebe, jako že tím umožnili publikaci vůbec. Tato sebeoslavná zdůvodnění znějí přesně tak absurdně, jako kdyby nacisté tvrdili, že tím že všude rozvěšeli hákové kříže (tisíce let starý to indický symbol), tak že tím propagovali buddhismus proslulý svým respektem k všemu živému tvorstvu, toleranci názoru a láskou k bližnímu." "To je děs a hrůza!", pravil Tony. "To je jak v Absurdistánu! A co sport tam v Surdě, to je hlavní město, ne? Taky tam jezdí na koních a prohazují chcíplou karakulskou ovci kruhem jako v Kábulu?" "Hned ti to osvětlím, ale radši popojeďme, ať ti neuletí letadlo do ČeskoZlodějska. Přišel bys o hodně. Vidět ČeskoZlodějsko a umřít." Zdroje: 1) http://www2.arts.gla.ac.uk/Slavonic/Kundera.htm 2) http://www.ncsml.org/exhibits.htm 3) http://www.loc.gov/rr/european/coll/czec.html 4) http://www.loc.gov/rr/european/imcz/ndl.html 5) Rock&Pop, 2003 červnové číslo, strana 74, Dying Fetus 6) http://www.martinpilar.net/exiles.doc. 7) Autor děkuje za faktické připomínky pracovníkům bývalé ČSAV, kteří si přejí zůstat nejmenovaní. 8) http://www.cibulka.com seznam registru svazku StB, asi 160 000 osob 9) http://mvcr.iol.cz/, komunisty zcenzurovaný seznam registrů svazků StB, asi pouze 70 000 osob 10) http://www.army.cz, zde lze nalézt agenty a poskoky VKR Zpátky |