Březen 2004 Učitel, jehož humor bavil celé generaceJana MachalickáVe věku nedožitých čtyřiašedesáti let zemřel včera ráno (16. února 2004, pozn. red. CS-magazínu) herec, moderátor a literát Miloslav Šimek. Podlehl dlouhé zhoubné nemoci - leukemii, stejně jako Jiří Grossmann. Miloslav Šimek za svůj život vytvořil několik bavičských dvojic, ale partnerství s předčasně zemřelým Jiřím Grossmannem (+1971) zůstalo nepřekonané svou téměř studentskou svěžestí, smyslem pro recesi a grotesku. Od roku 1967 byl Šimek členem Semaforu a po Grossmannově smrti tam s ním postupně vystupovali Luděk Sobota, Petr Nárožný a Jiří Krampol. Po listopadu 1989 založil Divadlo Jiřího Grossmanna a společně se Zuzanou Bubílkovou se začal věnovat politické satiře. Jak sám přiznal, o tento žánr usiloval už v šedesátých letech, ale doba tomu nepřála. "S Grossmannem jsme šli až tam, kam to šlo, a mnohdy jsme dané mantinely přeskakovali. A na to se nedá zapomenout a nevzpomínat," uvedl v jednom z rozhovorů. V Divadle Jiřího Grossmanna vznikly posléze i televizní večery S politiky netančím a Politické harašení, které nejprve uváděla ČT a od roku 2001 Nova. Ze skautu na jeviště Semaforu Budoucí učitel Miloslav Šimek se narodil v rodině básníka Rudolfa Šimka, obdivoval humor Voskovce a Wericha a první žertovné scénky si odbyl ve skautu. Veřejně poprvé vystoupil v komickém pásmu s názvem Polotrapno, které počátkem 60. let sehrál v pražském klubu Olympic společně s přítelem Vladimírem Bystrovem. Krátce nato se zde potkal s posluchačem stavební fakulty ČVUT a členem kapley Dixie Party Jiřím Grossmannem. Setkání Miloslava Šimka s Jiřím Grossmannem bylo dobře načasované a vznikla neopakovatelná dvojice založená na kontrastu odlišných typů - sarkasticky samolibý trulant Šimek atakoval a mentoroval lehce naivního blouda Grossmanna. Své výstupy nezakládali na klasickém modelu bavičských dvojic nahrávka - smeč, spíš své typy proměňovali a také se snažili o co nejužší kontakt s publikem. Začali psát povídky, skeče a posléze i divadelní hry, prvním společným pořadem se stal text V tomhle teta nehraje (1962). V roce 1967 Jiří Suchý již oblíbenou dvojici pozval do Semaforu a jejich popularita opět stoupla. Nabízeli osobitou variantu autorského text-appealového divadla: oslovovali mladé diváky typem humoru, který měl blízko ke studentské recesi, parodii i nonsensu. Byli jiní než Suchý se Šlitrem, kteří sázeli spíš na poezii a slovní hříčky, ale v závěru šedesátých let se obě dvojice v Semaforu dobře doplňovaly. Na představení her, jakými byly Besídka zvláštní školy či série Návštěvních dnů se stávaly předlouhé fronty, velký úspěch znamenala i útlá knížka povídek Besídka zvláštní školy (první vydání ilustroval Jiří Šlitr) a gramofonové nahrávky. Grossmanna vystřídali Sobota a Krampol Na srpnovou okupaci reagovaly hry Večer pro otrlé aneb Pět Pupáků a Besídka v rašeliništi, po roce 1970 však Šimek a Grossmann útoky proti režimu zaobalovali spíš do výmluvných narážek a dvojsmyslů, od větší perzekuce pak dvojici paradoxně uchránila Grossmannova smrt. V roce 1972 vytvořil Miloslav Šimek dvojici s Luďkem Sobotou a pokusil se zopakovat podobný model klaunské dvojice, ale Sobota svůj typ natvrdlé, retardované figurky přeháněl až na hranici únosnosti, scénky získávaly estrádní nátěr. O rok později se k této dvojici přidal i Petr Nárožný, jehož samorostlý komediální talent Šimek de facto pro české divadlo objevil. Ke skupině patřila jednu dobu i žena - herečka Uršula Kluková. Spolupráce s Luďkem Sobotou vydržela téměř patnáct let, vzniklo mnoho pořadů, například Ze Soboty na Šimka, Třetí nejlepší představení na světě aneb Zázrak, Zajíc v pytli, Dva pestré týdny v oblastním muzeu i společně napsaná knížka Jak vyrobit bumerang. Většinu inscenací režíroval až do své smrti Ján Roháč. V roce 1986 se Šimek sešel s dalším jevištním partnerem - Jiřím Krampolem, s nímž spolupracoval i v 90. letech. I s ním se pokoušel navázat na text-appealovou formu z konce šedesátých let, ale pořady inklinovaly spíš k prvoplánovému humoru. Dvojice uvedla například pořady Nešlo odolat či Jedeme do Evropy, společně vydali i nové povídky, například Vlakovou soupravu pro třetí tisíciletí a Besídku bývalých žáků zvláštní školy. S velkým úspěchem také vystupovali pro české a moravské krajany v zahraničí. Začátkem února Divadlo Jiřího Grossmanna kvůli Šimkovu onemocnění zrušilo představení a natáčení dalšího dílu pořadu Politické harašení aneb S politiky stále netančíme. Televize Nova však rozhodla použít scénky z loňských dílů a konfrontovat tehdejší předpovědi aktérů s politickou současností. Pořad se bude vysílat v sobotu 21. února. Na herce zavzpomíná i ČT, jež dnes ve 21 hodin uvede pořad Návštěvní den Miloslava Šimka a Jiřího Grossmanna. (Lidové noviny, www.lidovky.cz) Zpátky |