Český a slovenský zahraniční časopis  
     
 

Červen 2004


Malá kina přežívají éru multikin.

Marek Hejduk

Menší biografy musí divákům nabídnout takové filmy, které jinde uvidí jen stěží

Vychovat si své diváky. To je jeden z mála způsobů, jak se malé kino může udržet v konkurenci obřích multikin. Právě proto většina malých kin nabízí divákům filmy, které multiplexy neuvádějí.

Malá kina v Praze stále jsou. Nepotvrdily se tak prognózy z dob, kdy se v hlavním městě objevovala první velká centra s mnoha kinosály. Nicméně problémy, které existenci malého kina provázejí, jsou po léta stejné. Nájem, ceny vstupenek, počet diváků.

Především malé množství lidí, kteří do kina chodili, stálo za proměnou, jíž prošlo kino Světozor ve Vodičkově ulici. Z původního premiérového kina, které i po vzniku multikin dál nabízelo stejné komerční filmy, jaké byly k vidění i jinde, se od 1. května stává art kino.

"Věříme tomu, že kdybychom měli na programu totéž, co mají multikina, lidé by neměli důvod k nám chodit," poznamenává nový dramaturg Světozoru Ivo Andrle. Divák totiž podle něho může tentýž film vidět dříve a ve větším pohodlí právě v některém multikinu.

Filmy nejsou v kině všechno

Praha má pro malá kina výhodu v tom, že se zde najde dostatečný počet diváků, které zajímá i něco jiného, než jsou velkofilmy. "Dělat art kino v jiném městě je o hodně složitější," tvrdí Ivo Andrle. Nicméně i tak je podle něj v hlavním městě velmi důležité, aby se malé kino uživilo. On sám byl přitom dramaturgem známého pražského klubového kina Aero. "Nejhorší to bylo prvních pár měsíců, kdy se z původně klasického kina stalo klubové. Lidé totiž nejprve museli zjistit, že se s kinem stala nějaká změna," vzpomínal na začátky Andrle.

Kino Aero přitom nenabízí jen filmy. Je spojeno s žižkovským vinobraním, masopusty a dalšími akcemi, kdy se v něm konají i koncerty moderní hudby. Bývá tu také festival pohybového divadla. "Také to může být například vystoupení hudebníka, který dělal hudbu k nějakému filmu, nebo promítání němého filmu s hudebním doprovodem," vypočítává možnosti Andrle. To je přitom další způsob, jak si může malé kino udržet diváky. Totiž když jim nabídne i něco více, než ostatní kina.

Vychovat si diváka

V programu kina MAT divák najde jak filmy umělecké, tak třeba i některé hollywoodské trháky. "V první řadě jde o to, vychovat si své diváky. Pro malé kino ani není jiná možnost. Bez svého publika nepřežije," tvrdí ředitel kina Oldřich Zámostný. Podle něho se to už MAT podařilo. Lidé sem například chodili na cyklus Znovuobjevené archivy České televize nebo na pravidelně uváděné dokumentární snímky.

Nicméně existují problémy, které jsou pro malá kina společné. Distributor určuje minimální cenu vstupenek, stejně tak i dobu, kdy se film dostane do malých sálů. V případě malých kin to bývá mnohem později, než na ně po multikinech přijde řada.

"Naším handicapem je kapacita. Našich pětačtyřicet míst distributorovi žádnou velkou návštěvnost nezajistí. Navíc i evropské dotace jsou vázané na určitý počet míst," poznamenává Ondřej Zámostný.

(MF DNES)



Zpátky