Březen 2007 Božská autaVlastimil MarekNěkdy pro pochopení situace stačí jinak ji pojmenovat. „Hlavním cílem západní civilizace je udržovat automobily spokojené,“ napsal Václav Cílek ve své knize Tsunami je stále s námi, a metaforicky, ale o to výstižněji tak popsal, co je zřejmé každému, kdo žije nebo pracuje ve větším městě, co ale řidičům, výrobcům a všem, kteří právě řídí, nedochází. Automobilky investují, chlubí se zisky, a noviny přinesly půlstránkový inzerát Volkswagenu: na prázdné ploše je jen symbolická mapa Česka, cele napěchovaná různobarevnými autíčky. Nechtěně, ale přesně to ilustruje situaci: zatímco auta jsou šťastná a je jich plno, lidí ubývá a šťastni rozhodně nejsou. V pomalu se sunoucí koloně aut (ráno a v podvečer prakticky po celé Praze, ale i po celém Kolíně atd.) totiž nemůže být šťastný ani majitel luxusního auta. „Jen zácpy v silniční dopravě dělají půl procenta HDP Evropské unie. Silniční nehody stojí dvě procenta. Plus náklady na léčení bronchitid a alergií a nemocí způsobených vysokou úrovní hluku. Tyto ztráty se odhadují na dalších 1,7 až 2 procenta HDP. Vedlejší důsledky automobilové dopravy tak stojí kolem 5 procent HDP. V Evropě tyto externí náklady na automobilový provoz dosahují asi 2,50 Kč na každý ujetý kilometr. Jsme navíc stále více nemocní a neplodní,“ vypočítává Cílek. Zkusme jeho úvodní metaforu domyslet. Před třiceti lety se provokativně říkávalo, že Bůh je žena, a černoška k tomu. Před dvaceti lety se říkalo, že Bůh je slovo. Dnes by se dalo říci, že Bůh je automobil. A tento pohyblivý Bůh na kolečkách si nás přeměnil ve své služebníky: stále více Ho vzýváme, klaníme se Mu, toužíme po Něm, organizujeme Mu zábavné a sportovní soutěže, a v Jeho jménu i od samého počátku našeho vztahu podvádíme. Andrew Simms, politický ředitel nadace New Economics Foundation, ve své knize Ekologický dluh: zdraví planety a bohatství národů, například píše: „Ve 20. letech 20. století měla většina velkých amerických měst vlastní elektrický kolejový dopravní systém, slavné tramvaje. Celkem existovalo 1200 samostatných systémů se 70 000 kilometrů kolejí. Automobilka General Motors vykázala v roce 1921 ztrátu, která ji vedla k obavě, že trh s automobily je již nasycen. Rozhodla se přivést ke krachu tramvaje a příměstské železniční spoje, a tím zvýšit poptávku po svých automobilech. Vytvořila k tomu zvláštní oddělení, které slavilo jeden úspěch za druhým.“ O mnoho let později totiž bývalý právní poradce amerického senátu Bradford Snell napsal: „Firma General Motors v soudních dokumentech přiznala, že do poloviny 50. let se její zástupci zaměřili na více jak tisíc elektrických drah a z nich se jim podařilo 90 procent převést na automobilovou dopravu.“ Absurdit je v tomto oboru přehršle. Víte, že auta v USA měla v roce 2000 vyšší spotřebu než v roce 1980? Organizace vědců, kterým není lhostejný osud světa tak oprávněně namítá: „Namísto dvou desetiletí práce na technologiích, které mohly snižovat spotřebu a emise CO2, se energie vynaložila na zvyšování hmotnosti a výkonu vozidel.“ (Sedmá generace 3/2006). Do reklamy na automobily se v pěti největších evropských trzích vynaložilo šest miliard eur. V USA to ve stejném období bylo deset miliard dolarů. Jak by tedy mohl homo sapiens nepodlehnout? Zatímco v dobách před vznikem automobilu naši předkové svého Boha oslavovali tak, že mu stavěli katedrály, zdobili stěny kostelů a vyráběli překrásné votivní předměty, my Mu stavíme dálnice, města bez chodníků a stále výkonnější automobilky, a k Jeho slávě a propagaci vyrábíme a platíme stále propracovanější reklamy (které se svatozáří, nadpřirozenými schopnostmi oslavenců a stylem vzývání podobají někdejším svatým, i když tehdy nepohyblivým, obrázkům). „Nemocní hlupáci v krásných vozech vzývají své kovové miláčky a dělají pro ně všechno,“ dodává Václav Cílek, „i za cenu vlastního pomalého sebezničení.“ Zpátky |